Elérkezett a sorsdöntő pillanat: a vizsgák előtti este. Nagyon régóta készültél erre a pillanatra, de most mégis szorongsz. Nem tudsz aludni, egyetlen testhelyzet sem tűnik kényelmesnek, és ezer kérdés támad benned, a következő nap minden lehetséges kimenetelével kapcsolatban. Mi van, ha elrontod? Mi van, ha elakadsz? De mi is az a vizsgaszorongás, milyen funkciója van és hogyan győzhetjük le?
A szorongás adaptív funkciót tölt be az egyén számára, és lehetővé teszi, hogy elérd azt az állapotot, amiben megbirkózol a környezet által felkínált helyzetekkel. A tanulóknál a csökkent szorongás az egyén teljesítményének kedvez, növeli tudatosságukat, motivációjukat a megfelelő felkészülésre, valamint a vizsgakérdések megértéséhez és a megfelelő összefüggések kialakításával történő megválaszolásához szükséges aktivációt.
A vizsgaszorongás azonban kikerülhet az irányítás alól, intenzív pszichofizikai tüneteket generálva, ezért az egyén nehezen kezelhető helyzetbe kerül. Ilyenkor a vizsgaszorongás olyan magas szintet ér el, amely hatással lehet a tanulmányi teljesítményre is.
A vizsgálati szorongás akkor válik kórossá, ha különböző, kimutatható jellemzőket észlelünk az alábbi szinteken:
A vizsgák során a szomatikus agitáció jellegzetes tünetein túl gyakoriak a blokkolási epizódok, amelyek a semmire sem emlékező érzéshez kapcsolódnak, jellemző az utólagos frusztráció és harag megélése is.
Hosszú távon a blokk kiterjedhet a tanulmányi helyzetre általában, és oda vezethet, hogy egyes hallgatók hosszú ideig nem jelennek meg a vizsgákon.
A vizsgaszorongás a teljesítményszorongás egy sajátos formája, amely az adrenalin hormon felszabadulásával kapcsolatos. Néha abból a tudatból fakad, hogy nem tanultunk eleget, de lehet indokolatlan félelem is, ami ezért a legfelkészültebb és legmagabiztosabb tanulókat is érintheti.
A perfekcionizmusra és a túlzott aggodalomra való hajlam kedvez a vizsgaszorongás kialakulásának. A helyzetet rontja az a tendencia, hogy a figyelem a vizsga sikertelenségével összefüggő lehetséges negatív következményekre összpontosul, amit téves gondolatok követnek, amelyek például ahhoz kapcsolódnak, hogy a vizsga az intelligencia értékelését szolgálja, vagy a felnőttkori sikert jósolja be. Ezek a megfontolások összekapcsolják az önbecsülés érzését a vizsgák teljesítésével, ami ezért egyre több félelmet kelt a vizsgázóban.
Végül, a korábbi sikertelen tapasztalatok és negatív vizsgajegyek negatív elvárásokat generálhatnak, és tovább erősíthetik a félelmet, hogy ez a negatív esemény megismétlődik.
Először is a szorongást kell megfigyelni és megfelelően kezelni.
Az alábbiakban felsorolunk néhány tippet a negatív hatások csökkentésére:
A vizsga során pedig figyelmesen olvasd el a tesztek szövegét, és maradj nyugodt. A vizsgaszorongást gyakran az is jellemzi, hogy a kezdet után nem csökken, ami az egyén által adott kérdésekre és válaszokra összpontosító töprengő tevékenység elhúzódásában nyilvánul meg.
A vizsgaosztályzat nem a te személyes értékedet mutatja, hanem az adott vizsgára való felkészülést értékeli: a sikertelen vizsga nem jelent általános kudarcot.
Cseréld le a negatív gondolatokat pozitívakkal, például korábbi sikeres tapasztalatokkal.
Tanulj és próbálj megnyugodva eljutni a következő vizsgáig, tudatában szorongásod állapotának, de elfogadva azt saját részedként.