A vezetés fejlesztése gyakran a coaching területe. A pszichoterápia, konzultáció segíthet megérteni azokat a belső konfliktusokat vagy aggályokat, amelyek megakadályozzák, hogy jobb vezető legyél. Ezen kívül általában az érzések jobb azonosításához és nagyobb hitelességhez vezet. Segíthet fejleszteni a figyelmet és az empátiát mások iránt. Mindez elengedhetetlen a modern vezetéshez.
A vezető víziókat vagy célokat tűz ki, mások pedig követik őt. Míg egy vezető (leader) a jövőképen és a belső motiváció támogatásán keresztül vezet a csapatban, addig a menedzser inkább a tervezésre, a munkafeladatok megszervezésére és a profitszerzésre koncentrál. A vezetői készségek tanulhatók, a személyes érettség is fontos egy vezető számára. Egy menedzser is válhat vezetővé.
A vezető és a jó menedzser egyaránt célokat tűz ki, meghallgatja az embereket és támogatja belső motivációjukat. Gondoskodnak a csapattagok növekedéséről, fejlődéséről, alkalmas embereket választanak a csapatba, és nem félnek attól, hogy túlnőnek rajtuk. A hibáztatás helyett a pozitív eredményekre összpontosítanak, stratégiákat és megoldásokat keresnek a nehéz helyzetekre. Visszajelzést adnak és egyben nyitottak is rá. A jó vezetők hitelesek és mások számára is elérhetőek. Mindehhez az is szükséges, hogy a vezető megértse önmagát, ismerje erősségeit, de gyengeségeit, problémáit is. Egy pszichológus segíthet az egyéneknek ebben.
Főleg a nem fizikai szakmák esetében elengedhetetlen a dolgozók belső motivációjának támogatása. Tűzz ki célokat és hagyd, hogy minél többet a maguk módján dolgozzanak, támogasd tanulásukat, vond be őket a folyamatokba és a döntéshozatalba. A feladatok mellett a felelősség is átadható. Értékeld az emberek munkáját, és adj korrekt és fejlődésorientált visszajelzést a negatív kritika helyett.
A hatékony visszacsatolás jövőorientált, a továbbfejlesztés lehetőségeit mutatja, egyénileg és időben történik. Célszerű már az elején megkérni a munkavállalót, hogy értékelje a munkáját, és fontos elegendő teret és figyelmet biztosítani számára. A konstruktív visszajelzés kifejezetten leírja a munkában megfigyelhető viselkedését vagy eredményeit és azok pozitív és negatív következményeit. A menedzserek néha félnek visszajelzést adni, mivel félhetnek az ellenállástól vagy a konfliktustól. Ha betartják az alapvető szabályokat, és őszintén érdeklődnek a másik iránt, akkor az eredmény egy értelmes párbeszéd lehet, amely támogatja a munkavállaló fejlődését. Az a képesség, hogy el tudd különíteni a tényeket a saját érzéseidtől, és mindkettőt le tudd írni, nagyban megkönnyíti a jó visszajelzés alapját. Egy pszichológus is segíthet ebben.
Minden vezetőnek megvan a saját stílusa, hogy hogyan dolgozik az emberekkel, autoriter-e vagy demokratikus, megbízik-e az emberekben, vagy folyamatosan ellenőrzi őket. A stílust az oktatás, a személyiség és a kultúra is befolyásolja. Sok vezető – gyakran tudtán kívül – ugyanazt a stílust használja, mint felettese. A konzultációban, terápiában felfedezhető, hogy az ember menedzserként valójában hogyan érzi magát, nem próbál-e úgy viselkedni, hogy az ütközik a környezetével. Ugyanakkor előmozdítja a hitelességet, ami növeli a menedzser hihetőségét.
A vállalatok vezetői kihívásokkal teli munkahelyi helyzeteknek vannak kitéve, beleértve a konfliktusokat is. Gyakran panaszkodnak, hogy nincs kivel megosztani a kihívásokat, és úgy érzik, nem kapnak megfelelő támogatást. Ezért hasznos szakemberhez fordulni, aki meghallgatja őket, és biztonságos teret kínál az érzelmek megosztására. A vezetők gyakran elfoglaltak, így az online konzultáció segítségével időt takaríthatnak meg az ingázás során. Például egy pszichológiai konzultáció kombinálható sétával.