Hogyan segíthet a pszichoterápia a kiégésben?

A kiégési szindróma, más betegségekhez hasonlóan, nem magától alakul ki. Azokhoz az emberekhez kopogtat be, akik elhatározták, hogy minden energiájukat mások javára fordítják, az idealistákhoz, akiknek magasak az igényei és ugyanolyan magasak az elvárásai. Veszélyeztetettek azok is, akik csak jó munkát szeretnének végezni, de még nem tanultak meg segítséget kérni.

Korábban a kiégési szindróma főként a nagyvállalatok érett vezetőit érintette. A teljesítményünkkel szembeni növekvő igényekkel azonban a fiatalok, például az egyetemisták körében is előfordul. A Károly Egyetem I. Orvostudományi Karának Pszichiátriai Tanszékének statisztikái szerint a cseh lakosság körülbelül 20%-ánál jelentkeznek intenzívebb kiégés tünetei.

A kiégés az egyensúlyvesztés szinonimája. Az egyensúly akkor tűnik el az életünkből, ha csak arra koncentrálunk, mi az, amit még nem tettünk meg. Érdemes lenne néha sutba dobni a kötelességeket és önmagunkra figyelni.

Mi az a burnout szindróma?

A burnout, más néven kiégési szindróma egy olyan állapot, amely fokozatos fellépése miatt alattomos, hasonlóan a krónikus stresszhez. És mik a tünetei? Az egyik tünet a kellemetlen kimerültségérzet, amely fokozatosan fizikaivá válik.

 

A kiégés általában több szakaszban megy végbe. Attól az érzéstől, hogy mindent meg kell tennünk annak érdekében, hogy a munka időben és jól elkészüljön, a szorongásos állapotokon át, amikor ráébredünk, hogy az elvárásaink nem valósak, és az elvégzett munkát nem is értékelik megfelelően, az ingerlékenység állapotaiig, csalódás, és hogy tevékenységünk elveszti értelmünket számunkra.

 

A kiégési szindróma tünetei

A kiégési szindróma első tünetei enyhe fáradtságban, időnként jelentkező elalvási problémákban jelentkezhetnek, és itt-ott elárulja az ember, hogy holnap tényleg nem szeretne dolgozni. Ha érzékeny vagy önmagára, akkor lehet, hogy most változtat valamit az életében, ami nagyszerű. A kiégés következő fázisát kimerültség, hangulati ingadozások, csökkent teljesítőképesség és koncentráció, depresszió és szorongás, valamint párkapcsolati problémák és önbizalom kíséri.

Honnan tudhatom, hogy kiégés szindrómában szenvedek?

Az első tünetek nem feltűnőek lehetnek, de fokozatosan súlyosbodnak. Lehetnek lelkiek és fizikaiak is. A kiégés pszichés tünetei a következők:

  • Enyhe irritáció a munka túlterhelése során
  • Rosszkedv
  • Mentális kimerültség
  • A munka iránti lelkesedés elvesztése, de a magánéletben is
  • Közömbösség vagy negatív hozzáállás a munkához
  • Alulértékeltnek érzi magát
  • Depresszió

A kiégés fizikai tünetei lehetnek:

  • Alvászavarok
  • Fáradtság
  • Az étel ellenszenve
  • Emésztési problémák
  • Memória és koncentrációs zavarok
  • A teljesítmény csökkenése
Syndrom vyhoření příznaky

Melyek a kiégés szakaszai?

A szorongás különböző szakaszokban jelentkezik:

  1. Stádium: enyhe elégedetlenség -még nem vagyunk teljesen tudatában annak, hogy valami nincs rendben, de kissé irritál minket a túlterhelő munka.
  2. Stádium: a gondok önkéntelen tagadása – a gondolatok, érzelmek egyre kellemetlenebbek, az elégedetlenség a rossz hangulat másokra közvetítésében is megnyilvánulhat. Tudat alatt ellenállunk a tüneteknek.
  3. Stádium: Zsibbadtság – megjelennek a kiégés tünetei, mint a kimerültség, a stressz és a szorongás. Ezeket a kellemetlen állapotokat tudatosan próbáljuk tompítani, de ez nem oldja meg a problémát.
  4. Stádium: Trauma– A kiégési szindróma krónikussá válik, pánikrohamok, teljes testi-lelki kimerültség léphet fel.

A burnout szindrómát a legjobb rögtön az első fázisban kezelni, hogy megakadályozzuk, hogy a probléma tovább terjedjen. Általánosságban: minél előbb derül ki, hogy baj van, annál jobb.

 

Én is kiéghetek? Kit fenyeget leginkább a kiégés veszélye?

A burnout leggyakrabban azokat veszélyezteti, akik:

  • segítő szakmában dolgoznak, orvosok, mentősök.
  • nyomás alatt állnak a munkájuk során, sok stressz éri őket (pl.: menedzserek)
  • emberekkel, ügyfelekkel dolgoznak (tanárok, hivatalnokok)

A valóságban azonban a kiégés ennél szélesebb köröket, gyakorlatilag mindenkit érinthet.

A kiégéssel viszonylag könnyen szembesülhetnek például a szülői szabadságon lévő nők, vagy azok, akiknek egyszerűen túl magasak az elvárásai. És éppen a beteljesületlen elvárások vezetnek az illúziók elvesztéséhez, a motiváció elvesztéséhez, és hosszú távon segítik a szindróma kialakulását. A legrosszabb esetben a teljes testi-lelki kimerültség állapotába kerülhetünk.

 

Mit tegyek, ha kiégtem?

Hogyan lehet kilépni a kiégésből? Ha már küzdesz a kiégés következményeivel, ne maradj egyedül! A pszichológiai tanácsadás és pszichoterápia nyújtotta lehetőségek ma már mindenki számára elérhetőek. Segítenek kilépni a belőlük keletkezett önkövetelések és kimerültség ördögi köréből.

 

A kiégési szindróma kezelése

A kiégési szindrómát a legjobb az első tünetektől kezdve kezelni. Igaz, hogy kezdetben nem látjuk őket komolyabb problémák lehetséges forrásának, de minél hamarabb fedezzük fel a tüneteket, annál hamarabb megszabadulhatunk tőle. Ha a kiégési szindróma olyan stádiumba kerül, hogy jelentősen befolyásolja életünket, érdemes szakemberre bízni magunkat.

Miért lehet hasznos a pszichológus segítsége kiégés esetén?

A pszichoterápia Rólad szól. A legtöbben pont ezért vágunk bele nehezen kiégés esetén: hajlamosak vagyunk másokat önmagunk elé helyezni –  önzésnek tűnik, ha segítséget  kérünk. Ezért is olyan kiszolgáltatottak a segítő szakmák ilyen értelemben. El kell engedni a gondolatot, hogy egy feladatot csak mi magunk tudunk befejezni, hogy egy adott helyzetben csak mi segíthetünk.

A pszichoterápia, mint a kiégési szindróma kezelése, meg tudja nevezni tudatalatti gondolkodási mintáinkat, hogy aztán magunk is felmérhessük, érdemes-e ezeket megtartani, vagy új rendet teremteni.

 

Megelőzés – elkerülhető a kiégés?

A kiégés hatékony megelőzése az, ha a munkához vagy a tanuláshoz, de általában az élethez és a kapcsolatainkhoz való viszonyára összpontosítunk. Jó tisztában lenni az elvárásaival, és reálisan megfogalmazni azokat. Ez csökkenti annak a kockázatát is, hogy túl sok energiát fektetünk a munkánkba, és a lehetőségeinket meghaladóan dolgozunk.

 

Ez is segít a saját érdekek érvényesítésében, beleértve a társadalmi életet is. Ez egy másik dimenziót ad életünknek, és elkerüljük azt a kimerültséget, amely gyakran akkor jelentkezik, ha huzamosabb ideig egy dologra koncentrálunk.

 

Még a megelőzés ezen szakaszában is jó választás a pszichoterapeutával vagy edzővel való konzultáció. Ez nem egy klasszikus kezelés, hanem egy úgynevezett önfejlesztés. Konzultáljon szakértőkkel arról, hogyan élje teljes életet és kerülje el a kiégést.

Próbálja ki a pszichoterápiát videóhívásban!

Kizárólag végzett szakemberekkel dolgozunk, akik megfelelnek a szakmai szervezetek legszigorúbb előírásainak is.

A kliens valódi története –  hogyan segített neki a terápia:

“Egy idő után nem élveztem a munkámat. Ingerült voltam és kimerült, otthon pedig eltávolodtam a családomtól. Semmi kedvem nem volt dolgozni menni. A szenvedésemet látva a családom megszervezte, hogy szakszerű pszichológiai segítséget kapjak. Összeszedtem a bátorságomat, félretettem a szégyenérzetem és tettem a változásért.

A kórház felvételi osztályáról inkább a fekvőbeteg osztályra mentem dolgozni. Itt kisebb rajtam a nyomás és jobban meg tudom szervezni a szabadidőmet is. Újra motivált vagyok és szeretem a munkámat. Ha tudom, hogy én is a kiégés tüneteivel küzdök, sokkal hamarabb kezdek bele a pszichoterápiába.”

Kiégett fiatal orvos

A kiégés a krónikus stressz eredménye, amely kimerültségérzetben nyilvánul meg. A teljes testi-lelki kimerültség állapotáig fokozódik.

Keresse az Önnek legmegfelelőbb szakembert

Nem számít, honnan keresett meg minket
Dr. Viktória Maczák (5000+ óra gyakorlat)
DEPRESSZIÓ KAPCSOLATOK ÉLETESEMÉNYEK
Ellenőrzött szakmai képzés
„Életünk során mindannyian kerülünk olyan helyzetbe mikor ránkférne a segítség. Olyan problémamegoldó technikákat ajánlok, melyek csökkentik a feszültséget és javítják a hangulatot.“
17 900 HUF / ülés
Nóra Koczor (500+ óra gyakorlat)
SZORONGÁS KAPCSOLATOK ÉLETESEMÉNYEK
Ellenőrzött szakmai képzés
„Az alapvetően egészséges embernek képesnek kell lennie élvezni egy gazdagabb, teljesebb, éntudatosabb életet. (Wildflower, 2013)“
11 900 HUF / ülés
Dr. Lucian Líviusz Olteanu PhD. (10000+ óra gyakorlat)
STRESSZ MOTIVÁCIÓ ÉLETESEMÉNYEK VEZETŐI COACHING
Ellenőrzött szakmai képzés
„Mindennapjaink során számos problémával, nehézséggel szembesülünk, amelyek veszélyeztethetik lelki egyensúlyunkat. Hivatásom, hogy segítsek minél hamarabb felülkerekedni ezeken.“
17 900 HUF / ülés