A FOMO-tól a JOMO-ig: Hogyan lehet abbahagyni az aggódást, hogy lemaradunk valamiről?

Megszólal egy értesítés, és felveszed a telefont. Mi van, ha fontos? Vagy olyan időpontra kapsz meghívót egy eseményre, amikor az nem igazán kényelmes, de nem utasíthatod vissza. Mi van, ha kihagysz valamit? Reggelente végig kell görgetned az összes közösségi hálózatot és hírt, hogy naprakész maradj.

Magadra ismersz? Akkor valószínűleg FOMO-szindrómában szenvedsz, ami nem tesz jót lelki jóllétednek. Ne hagyd magad elárasztani mindazzal, ami körülötted történik. Tanulj meg lelassítani és műveld az ellentétét – a JOMO-t.

Mi az a FOMO?

A FOMO az angol “fear of missing out” kifejezés rövidítése, ami a a kimaradástól való félelmet jelenti. Hogy nem kapunk meg néhány fontos információt, nem leszünk tökéletesen naprakészek a szakmánk minden hírével, esetleg lemaradunk egy olyan eseményről, amelyre érdemes lenne ellátogatni. Legyen szó üzletről vagy barátságról.

Ez a mai rohanó idők jellemzője, amikor mindenhonnan bombáznak minket az információkkal, pár másodperc alatt bármit megtudhatunk és mindig mindenkivel kapcsolatban vagyunk. Igyekszünk lépést tartani, de egyszerűen nem tudunk lépést tartani azzal a sebességgel, ahogyan az információ és az újabb és újabb események jönnek. Ettől levertnek érezhetjük magunkat és lelkiismeret-furdalásunk lehet.

A FOMO olyan érzéseket kelt bennünk, mint a nyugtalanság, elégedetlenség és kiégéshez, szorongáshoz vagy depresszióhoz vezethet.

FOMO

Hatással van rád a FOMO?

A FOMO számos módon jelentkezhet, attól függ, hogy konkrétan mi érdekel.

  • Leggyakrabban a közösségi hálózatok kapcsán tapasztaljuk, ahol folyamatosan ellenőriznünk kell, hogy mi történik. A FOMO érinti a közösségi médiát használók több mint felét.
  • Vagy a híreket lapozgatjuk rendszeresen, hogy ne maradjunk le semmiről. És nem számít, hogy politikáról, sportról vagy showbizniszről van szó.
  • A kimaradástól való félelem megtapasztalható a munkával kapcsolatban is. Úgy érezzük, mindig képeznünk kell magunkat, részt kell venni minden tanfolyamon és webináriumon, minden könyvet vagy cikket elolvasni, és minden munkahelyi eseményen ott kell lenni. Itt vagyunk leginkább kitéve a kiégés kockázatának.
  • És nem utolsósorban a barátokkal töltött időt is érintheti, ahol hébe-hóba kapunk meghívást kerti rendezvényekre vagy kirándulásokra, főleg nyáron. Lehet, hogy félsz nemet mondani, nehogy lemaradjon valami lényegesről, és másodkézből kelljen megtudnod. Vagy hogy legközelebb nem hívnak újra. Tehát még ha nem is akarsz, akkor is elmész és stresszt okozol magadnak.

A FOMO ismertetőjele a félelem, amely arra késztet, hogy szembe menj önmagaddal. Saját igényeid és pillanatnyi hangulatod ellenére cselekszel. Ilyenkor elveszítjük a kapcsolatot önmagunkkal és a jelen pillanattal. Nyugtalanság, stressz és szorongás támadhat.

A JOMO a FOMO ellentéte

A FOMO megoldása az ellentéte, a JOMO – a kihagyás öröme. A félelmet szó szerint helyettesíted aztal, hogy örülsz, hogy kimarad valami.

A JOMO egy gondolkodásmód váltás jelent, ahol megtapasztalod az elégedettség és a béke érzését azokban a pillanatokban, amikor egyedül vagy, és vigyázol magadra és a lelkedre. Inkább arra figyelsz, amire magadnak szükséged van, ahelyett, hogy azt gondolnád, hogy meg kellene tenned valamit, amit elvárnak. Hagysz magadnak időt olyan tevékenységekre, amelyek igazán boldoggá tesznek, még akkor is, ha ez azt jelenti, hogy lemaradsz valami másról. Hogy nem leszel tökéletesen naprakész a közösségi hálókban lévő legfrissebb hírekről, a világhírekről, elszakadhatsz a külvilágtól, és élvezheted a jelen pillanatot. Boldog vagy ott, ahol most vagy.

jomo

Hogyan juthatsz el a FOMO-ból a JOMO-ba?

Nem válthatsz FOMO-ról JOMO-ra egy csettintéssel. Észrevetted már, hogy hányan telefonálnak még egy nyugágyon is nyaralás közben?

Az első lépés a JOMO felé vezető úton az, hogy elfogadod, hogy mindig ki fog maradni valami. Emberként egyszerűen nem lehet mindent tudni, mindenhol ott lenni és mindent megvalósítani. A mai idők annyira felgyorsulnak, hogy muszáj kiválasztani,  mire fordítasz figyelmet. Legyen személyes prioritásod, és kövesd azt.

Próbálj meg a neked fontos dolgokon gondolkodni, vegyél egy papírt és írd le a gondolataidat. Ha meg tudsz birkózni ezzel a ténnyel, igazi megkönnyebbülés lesz.

Íme hat konkrét tipp, amelyek segítenek a FOMO-tól a JOMO-ig vezető úton:

  1. Értesítések kikapcsolása: legalább bizonyos időpontokban, hogy ne zavarják az esti nyugalmat, és ne zavarják a munkahelyi koncentrációt.
  2. Tervezd meg napjaid offline módban: Tarts rendszeresen ütemezett szünetet az online világtól, és élvezze az itt és mostot. Ez lehet minden szombaton vagy vasárnap, amikor kikapcsolod a telefont, és elindulsz a természetbe.
  3. Tölts időt egyedül: Nem munkával vagy önképzéssel, hanem minőségi feltöltődéssel, csak magadért. Gondold át, mi történik az életedben, mit szeretnél, ha más lenne, mi az, amit élvezel, és mi az, ami már nem téged szolgál.
  4. Gyakorold a jelenlétet: képezd az elmédet, hogy a jelen pillanatra összpontosítson, és ne repüljön tovább arra, ami valahol máshol történik. A hétköznapi tevékenységek során, mint például az ebédelés, tartsd minden érzékszerved teljes mértékben arra összpontosítva, amit csinálsz. Figyeld meg az étel állagát és ízét, illatát és színeit, a körülötted lévő hangokat.
  5. Rögzítsd a prioritásaid, és ne féljen NEM-et mondani: Gondold át, mely tevékenységek és kapcsolatok igazán értékesek számodra, és adj nekik több időt és energiát. Másrészt ne félj NEM-et mondani olyan eseményekre vagy tevékenységekre, amelyekben nem akarsz részt venni, és amelyek nem fontosak számodra.
  6. Változtasd meg a nézőpontod: Magadra és a mentálhigiéniádra vigyázva nagyobb szellemi kapacitást teremtesz a további fejlődéshez és az emberekkel való találkozáshoz. Képes vagy sokkal többet kihozni belőlük, és igazán élvezni a megragadt lehetőségeket. Arról van szó, hogy másképp nézzük a helyzetet.

Nem kell egyedül lenned a jobb mentális jólét felé vezető úton. A FOMO remek téma lehet online konzultációs vag terápiás üléseken. A helyzet elfogulatlan szakemberrel való megbeszélése gyors megkönnyebbülést hozhat a nehéz helyzetben. Együtt megtaláljátok majd a módját, hogy a félelemtől az önmagadnak kialakított öröm felé mozduljatok el.

Nem voltál még konzultáción vagy terápián? Olvasd el itt, hogyan működik az első ülés. A Hedepy segítségével könnyedén csatlakozhat online is.

Ne legyél egyedül.

Végezetül szeretnénk elmondani az utolsó és talán legfontosabb dolgot. Teljesen természetes, hogy egy nehéz helyzetben olyan érzelmek hullámát éljük át, amelyeket korábban nem ismertünk. Minden változásnak, sőt minden válságnak van kezdete, de van vége is. A tiédnek is. Éppen ezért, ha egyáltalán gondolkodsz rajta, kérj segítséget pszichológustól, pszichiátertől, pszichoterapeutától vagy coach-tól. Ne legyélegyedül. Több szakember segítségét találod itt meg, akik közül kiválaszthatod az igényeidnek megfelelőt, és már másnapra megbeszélheted az első ülést. Ezután online, otthonról, kényelmesen kapcsolatba léphet a szakemberrel.

Keresd meg a neked legmegfelelőbb szakembert!

Nem számít, honnan kerestél fel minket.
Dr. Olteanu Lucian Líviusz PhD. (10000+ óra gyakorlat)
STRESSZ MOTIVÁCIÓ ÉLETESEMÉNYEK VEZETŐI COACHING
Ellenőrzött szakmai képzés
„Mindennapjaink során számos problémával, nehézséggel szembesülünk, amelyek veszélyeztethetik lelki egyensúlyunkat. Hivatásom, hogy segítsek minél hamarabb felülkerekedni ezeken.“
17 900 HUF / ülés
Mayer Judit (300+ óra gyakorlat)
SZORONGÁS KAPCSOLATOK ÉLETESEMÉNYEK SZEXUALITÁS
Ellenőrzött szakmai képzés
„Nincsen egységes megoldás egy élet helyzetre, mindenki magában hordozza a saját megoldás kulcsát. Ehhez biztosítanék egy bizalmi légkört, hogy közelebb kerüljön erőforrásaihoz.“
13 900 HUF / ülés
Koczor Nóra (500+ óra gyakorlat)
SZORONGÁS KAPCSOLATOK ÉLETESEMÉNYEK ÉNKÉP
Ellenőrzött szakmai képzés
„Az alapvetően egészséges embernek képesnek kell lennie élvezni egy gazdagabb, teljesebb, éntudatosabb életet. (Wildflower, 2013)“
13 900 HUF / ülés